Algemene voorwaarden
Praktijk Fortis – versie 1.0
Praktijk Fortis – versie 1.0
Vergoeding
Vanaf 1 januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorg. De behandelaar stuurt een beveiligd bericht naar de desbetreffende gemeente om de vergoeding aan te vragen. Momenteel werkt Praktijk Fortis vooral in onderaannemerschap van Nicoline Hoeksta, Praktijk kinder- en jeugdpsychotherapie. Indien er gebruikt gemaakt wordt van particuliere zorg, bent u zelf verantwoordelijk voor betaling. U kunt contact opnemen met uw zorgverzekering over eventuele vergoeding.
Geheimhouding
De behandelaar heeft een geheimhoudingsplicht tegenover derden. Zij kan dus alleen met uw schriftelijke toestemming gegevens over u verstrekken. De behandelaar mag alleen in noodsituaties de geheimhoudingsplicht doorbreken, bijvoorbeeld als mensen in gevaar zouden komen. De behandelaar kan wanneer zij dat nodig acht over overleg plegen met collega’s. Deze collega’s hebben ook een geheimhoudingsplicht. Er wordt respectvol en zorgvuldig met de informatie omgegaan.
Dossier
Wat betreft uw dossier is de WGBO (Wet op Geneeskundige Behandelovereenkomst) van toepassing. Er wordt een elektronisch patiëntendossier aangemaakt. Hier worden de persoonsgegevens opgeslagen. De bewaartermijn van uw dossier is twintig jaar. U heeft recht op inzage in uw dossier als daartoe aanleiding is.
Kwaliteit
Tijdens de behandeling wordt er een behandelplan opgesteld. Hierin wordt in overleg vastgelegd welke behandeldoelen er overeengekomen zijn en volgens welke werkwijze wordt gewerkt. Tijdens de behandeling kunnen de doelen in overleg worden bijgesteld. Tenzij u daar bezwaar tegen heeft, verleent u uw medewerking aan het onafhankelijk ROM-onderzoek (effectevaluatie door vragenlijsten) en tevredenheidsonderzoek. De uitkomsten van die vragenlijsten worden met u besproken.
Privacy
Bij communicatie per mail wordt privacygevoelige informatie uitsluitend beveiligd en versleuteld verstuurd. Eventuele video opnamen dienen ter ondersteuning aan de behandeling of voor leerdoeleinden voor de behandelaar. Video opnamen zijn geen onderdeel van het dossier, blijven eigendom van de behandelaar en worden vernietigd nadat zij zijn gebruikt voor bovenstaande doeleinden. Er wordt uiteraard zeer zorgvuldig omgegaan met dit materiaal.
Veiligheid in de thuissituatie
Sinds 2013 geldt de Wet Verplichte Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk Geweld. Organisaties en zelfstandig werkende psychologen die werkzaam zijn in de sectoren gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, maatschappelijke ondersteuning, jeugdzorg, politie en justitie zijn vanaf deze datum wettelijk verplicht om een meldcode te gebruiken bij signalen en vermoedens van kindermishandeling en huiselijk geweld. Van psychologen wordt verwacht dat zij actief kindermishandeling en huiselijk geweld signaleren, zo nodig melden en tegengaan.
Dit betekent dat wanneer er vanuit onze gesprekken of een andere bron signalen zijn dat mogelijk de veiligheid van de jeugdige (of van andere kinderen in het gezin) in het geding is, worden deze signalen serieus genomen en verder met u (en zo nodig andere betrokkenen) bespreekbaar gemaakt en in kaart gebracht. Wanneer de veiligheid van gezinsleden inderdaad in het geding blijkt te zijn en mijn hulp alleen niet voldoende is de veiligheid te waarborgen, dan wordt er contact gezocht met een collega, of Veilig Thuis om te overleggen wat er moet gebeuren om de veiligheid te herstellen.
Wanneer u zichzelf zorgen maakt om de veiligheid van uw eigen of andermans kinderen, kunt u zelf ook contact zoeken met Veilig Thuis: 0800-2000, https://www.vtij.nl
Afspraken wijzigen
U kunt tot 24 uur van tevoren een afspraak kosteloos afzeggen of verplaatsen. Als een cliënt niet op komt dagen en dit niet meer dan 24 uur van tevoren heeft gemeld, geldt dit als een ‘no-show’. No- shows zijn een groot probleem, want de gereserveerde tijd kan dan niet meer worden ingevuld door een andere cliënt en het zorgt voor langere wachtlijsten. No-shows worden niet vergoed door de gemeente/zorgverzekeraar en een gedeelte van de sessieprijs wordt daarom bij de cliënt zelf in rekening gebracht (€65,00).
Bereikbaarheid
Afspraken op de praktijk kunnen plaatsvinden op dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur. Ook op maandagochtend zijn er mogelijkheden voor telefonisch contact of contact via beeldbellen. Wanneer u belt ben ik vaak aan het werk. U kun dan de voicemail inspreken, dan bel ik u zo spoedig mogelijk terug. De praktijk kent geen 24-uurs bereikbaarheid, in crisissituaties belt u de huisarts of Veilig Thuis: 0800-2000.
Klachten
Heeft u vragen of opmerkingen over de diensten? Laat het de praktijk weten. Wij gaan graag met u in gesprek en willen er dan samen uit komen. Daarnaast is de behandelaar aangesloten bij een landelijke klachten- en geschillenregeling.
Terugkoppeling verwijzer
U geeft toestemming voor terugkoppeling aan de verwijzer of toewijzer (huisarts, kinderarts e.d. of de functionaris van het Centrum Jeugd en Gezin van de gemeente), als dit noodzakelijk is binnen de behandeling of bij afsluiting.
Kwaliteitsstatuut
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige GGZ’, dat wil zeggen ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Een kwaliteitsstatuut is aanwezig op de praktijk en kan je op verzoek inzien.