Diagnostisch onderzoek kan worden ingezet om in kaart te brengen waar de klachten bij je kind vandaan komen. Dit kan prettig zijn voor ouder en kind, soms vallen er hierdoor puzzelstukjes op hun plaats. Bij Praktijk Fortis nemen we een brede kijk, waarbij we de gehele ontwikkeling en de context waarin je kind opgroeit, meenemen.
Praktijk Fortis biedt psychodiagnostisch onderzoek aan voor kinderen en jongeren tot 18 jaar. Dit kan onderzoek zijn naar onder meer intelligentieopbouw, ADHD, autisme, sociaal-emotionele problemen, hechting of persoonlijkheid.
Lees verder om meer te weten te komen over hoe we kunnen bijdragen aan het begrijpen en ondersteunen van je kind. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Diagnostiekproces
In het intakegesprek verduidelijken we de hulpvraag en stellen we een plan voor het onderzoek op. Na jouw akkoord leggen we de onderzoeksdata vast en starten we het onderzoek. Het diagnostisch onderzoek vindt plaats in onze praktijk in Schalkhaar. In overleg kan het eventueel ook op school plaatsvinden.
Na afloop van de onderzoeksfase ontvang je een uitgebreide rapportage, waarin onder andere handelingsgerichte adviezen voor thuis en/of school worden gegeven. Het verslag zal in een persoonlijk adviesgesprek worden toegelicht.
Wanneer er een diagnose wordt gesteld, bieden we psycho-educatie aan waarbij met het kind en/of ouders wordt gesproken over wat de diagnose betekent voor de dagelijkse praktijk op school en thuis. In verdere behandeling kunnen we samen met ouders, school en kind oplossingen zoeken voor problemen die het kind tegenkomt.
Psychodiagnostisch onderzoek
Een psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen en jongeren is een proces waarbij informatie verzameld en geanalyseerd wordt om inzicht te krijgen in de psychische gezondheid en ontwikkeling van een kind of jongere. Dit onderzoek kan helpen om problemen te identificeren en te begrijpen, zoals leerproblemen, gedragsproblemen, emotionele moeilijkheden, of ontwikkelingsstoornissen (ADHD, autisme, hechtingsproblematiek).
Het doel van een psychodiagnostisch onderzoek is om een goed begrip te krijgen van het kind of de jongere, zodat ze de juiste ondersteuning en interventies kunnen krijgen om hun welzijn en ontwikkeling te bevorderen.
Psychodiagnostisch onderzoek wordt uitsluitend uitgevoerd bij kinderen en jongeren tot 18 jaar. Voor volwassenen nemen wij geen diagnostiek af.
Dyslexie onderzoek
Bij een onderzoek wordt niet alleen de ernst van de lees- en spellingproblemen ingeschat, maar ook een analyse is gemaakt van de onderliggende problematiek. Ouders krijgen daarmee een redelijk goed idee van de ernst van de dyslexie en van de verwachtingen die ze van een behandeling mogen hebben. Dyslexie-onderzoek dient – bij voorkeur – vroegtijdig in de schoolloopbaan plaats te vinden, zodat effectieve hulp zo vlot mogelijk kan starten. Bij Praktijk Fortis wordt de diagnostiek van dyslexie volgens de richtlijnen van het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling (Blomert) uitgevoerd. Daarmee toont de praktijk te werken conform de hoogste kwaliteitseisen.
Dyslexie onderzoek wordt in de praktijk uitsluitend uitgevoerd bij kinderen op de basisschool (tot en met 12 jaar). De praktijk voert geen onderzoek uit bij kinderen in het voortgezet onderwijs.